W dzisiejszym świecie, pełnym wyzwań i nieustannych zmian, coraz częściej zastanawiamy się, co decyduje o sukcesie jednostki. Czy są to wrodzone talenty, inteligencja, czy może coś innego? Carol Dweck, renomowana psycholożka z Uniwersytetu Stanforda, w swojej książce „Nowa psychologia sukcesu” (oryginalny tytuł: „Mindset: The New Psychology of Success”) oferuje przełomowe spojrzenie na to, co rzeczywiście prowadzi do osiągnięcia sukcesu. Jej koncepcja „mindsetu” wskazuje, że to, jak myślimy o naszych zdolnościach i możliwościach, ma kluczowe znaczenie dla naszego rozwoju i osiągnięć.
Stałe nastawienie vs. nastawienie na rozwój.
Dweck w swojej książce wyróżnia dwa podstawowe typy nastawienia:
- Stałe nastawienie (Fixed Mindset): Osoby z tym nastawieniem wierzą, że ich inteligencja, talenty i umiejętności są niezmienne. Uważają, że jeśli nie są w czymś dobrzy od razu, to nigdy nie będą. Unikają wyzwań, ponieważ boją się porażki i negatywnej oceny ze strony innych. Często słyszymy od osób tzw. “starej daty”, że w ich wieku już nie warto się uczyć lub próbować nowych rzeczy.
- Nastawienie na rozwój (Growth Mindset): Ludzie o tym nastawieniu wierzą, że swoje umiejętności i talenty można rozwijać poprzez ciężką pracę, naukę i doświadczenie. Akceptują wyzwania i widzą w nich szansę na rozwój. Porażki traktują jako część procesu uczenia się, a nie jako dowód na brak talentu.
Proces prowadzi do sukcesu, nikt nie rodzi się mistrzem.
Koncepcja Dweck ma ogromne znaczenie dla edukacji. Nauczyciele i rodzice mogą znacząco wpłynąć na rozwój dzieci, promując nastawienie na rozwój. Kluczowe jest tutaj chwalenie wysiłku i procesu uczenia się, a nie tylko wyników. Dzieci, które wierzą, że mogą się rozwijać i poprawiać swoje umiejętności, są bardziej skłonne podejmować wyzwania i nie boją się popełniać błędów.
Badania Dweck pokazują, że dzieci uczące się w środowisku promującym rozwój osiągają lepsze wyniki akademickie i mają wyższe poczucie własnej wartości. Przykładem może być eksperyment, w którym dzieci nauczano, że mózg działa jak mięsień, który można wzmacniać poprzez naukę. Te dzieci były bardziej wytrwałe i osiągały lepsze wyniki w nauce w porównaniu do grupy kontrolnej.
Wspieraj dziecko w nauce nowych umiejętności, uświadamiaj, że wszystko wymaga czasu i energii. Liczą się codzienne małe postępy a wyniki przyjdą nim się obejrzycie.
Nigdy nie przegrywam tylko się uczę, wielkie innowacje wynikiem wcześniejszych porażek.
Znany jest cytat Thomasa Alva Edisona który po swoim wiekopomnym wynalazku stwierdził : „Zanim wynalazłem żarówkę, odkryłem co najmniej 1000 sposobów aby żarówka nie działała.”
Koncepcje Dweck znalazły zastosowanie w wielu dziedzinach. W biznesie, firmy, które promują kulturę organizacyjną sprzyjającą uczeniu się i innowacjom, osiągają lepsze wyniki. Liderzy z nastawieniem na rozwój zachęcają swoich pracowników do eksperymentowania, uczenia się na błędach i ciągłego doskonalenia się. W sporcie, zawodnicy z nastawieniem na rozwój są bardziej skłonni do wytrwałości i ciągłego doskonalenia swoich umiejętności. Trenerzy, którzy promują to nastawienie, pomagają swoim podopiecznym osiągać lepsze wyniki i rozwijać się nie tylko jako sportowcy, ale i jako osoby.
Nastawienie na rozwój zamiast na wynik to kluczowy element wielkich osiągnięć.
Koncepcja Dweck może pomóc w różnych aspektach życia, od kariery zawodowej po życie osobiste. Przyjęcie nastawienia na rozwój pozwala na bardziej elastyczne podejście do wyzwań i problemów. Zamiast unikać trudnych sytuacji, osoby z nastawieniem na rozwój widzą w nich okazję do nauki i rozwoju.
Carol Dweck podkreśla, że każdy może zmienić swoje nastawienie. Świadome dążenie do rozwoju, akceptacja porażek jako naturalnej części procesu uczenia się i otwartość na feedback to kluczowe elementy tej zmiany.
Książka „Nowa psychologia sukcesu” Carol Dweck to inspirujące dzieło, które pokazuje, że nasze nastawienie ma ogromne znaczenie dla naszego rozwoju i sukcesu. Zarówno dzieci, jak i dorośli mogą czerpać korzyści z przyjęcia nastawienia na rozwój. Promowanie tego podejścia w edukacji, biznesie, sporcie i życiu osobistym może prowadzić do większych osiągnięć, wyższej motywacji i satysfakcji z życia. Warto pamiętać, że sukces nie zależy tylko od wrodzonych talentów, ale przede wszystkim od naszej gotowości do ciągłego uczenia się i rozwoju.
Jak Ty wspierasz swoje dziecko w rozwoju nowych pasji i zainteresowań?